(M)eat me: Hummus

Kipi kasza

Nie pamiętam, kiedy spróbowałam hummusu po raz pierwszy. Być może był to „gotowiec” z Lewiatana, a może hummus w naleśnikach w Chimerze przy ul. św. Anny w Krakowie. Nieskromnie przyznam jednak, że najbardziej zasmakowałam w tym domowej roboty. Na zrobienie go samodzielnie zdecydowałam się, gdy natknęłam się na przepis w książce „Kipi kasza” (przepis panów Łukasika i Targosza jednak zmodyfikowałam, choć nieznacznie). Lubię urozmaicenia w kuchni, szczególnie jeśli chodzi o kanapki na kolację. Jedzenie nieustannie serka do smarowania lub jajek (mimo że w różnych postaciach) może napawać nudą. Szynki i pasztety wyeliminowałam ze swojej diety. Jeśli mięso, to tylko na obiad, ewentualnie kurczak w sałatce od czasu do czasu. Wobec takich okoliczności, hummus stanowi całkiem smaczną i ciekawą odmianę. A w dodatku zdrową, co ma dla mnie niebagatelne znaczenie.

Składniki:
- pięć łyżek ciecierzycy
- cztery łyżki kaszy jaglanej
- trzy łyżki pasty tahini (można ją zrobić samodzielnie, prażąc sezam, a następnie blendując)
- pół szklanki oliwy z oliwek
- dwa ząbki czosnku
- pieprz, sól
- łagodna (pół łyżeczki) i ostra (jedna, dwie szczypty) papryka w proszku

Gotujemy ciecierzycę (ok. półtorej godziny) i kaszę jaglaną (12-14 minut) w osolonej wodzie. Po ostudzeniu ugotowanych cieciorki i kaszy wrzucamy je do blendera, dodajemy oliwę, pastę tahini oraz pieprz i papryki. Ścieramy drobno czosnek i również dodajemy do przygotowanych już składników. Blendujemy wszystko na najwyższych obrotach – aż do uzyskania jednolitej masy (choć sama lubię natknąć się na całe ziarenko ciecierzycy od kęsa do kęsa). Hummus można spożywać z kanapkami, naleśnikami, jako dodatek do kaszy czy warzywnych przekąsek. Sama jeszcze nie odkryłam pełni potencjału tego specjału kuchni bliskowschodniej.

Jakie wartości dla naszych organizmów ma hummus?

Jest bogaty w błonnik pokarmowy, reguluje więc rytm wypróżnień, a ponadto jest hojnym dostawcą białka. Ciecierzyca, która jest głównym składnikiem hummusu wpływa korzystnie na poziom cholesterolu, wspomaga komórki w walce z nowotworami oraz im zapobiega. Zarówno cieciorka, jak i pasta tahini są dobrymi źródłami żelaza, pomagają więc uzupełnić niedobór tego pierwiastka. Spożywanie hummusu pomaga utrzymać odpowiedni poziom cukru we krwi.

Dobrou chut’!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.